Växtmästaren
- om det som ger livet njutning

Kosten påverkar inlärningsförmågan

april 7, 2008 08:58 by Marcus

Frukt och grönsaker påverkar förmågan att prestera. En studie publicerad i Journal of School Health gjordes av forskare vid University of Alberta, Kanada som visade att 5 000 skolbarn mellan 10-11 år stärkte sin läsförmåga med hjälp av mer grönsaker och frukt. De som samtidigt åt tomma kalorier och mättat fett blev negativt påverkade i sin inlärningsförmåga.

Forskarna räknade fram DQI-I, ett Diet Quality Index-International, som ett mått på kostens kvalitet. Desto näringsrikare måltiden är i förhållande till bland annat fetthalt desto nyttigare är den enligt DQI-I. En välsammansatt frukost med frukt, bär, kostfiber, kött och gryn får högre kvalitetspoäng än en måltid med högre nivå mättat fett men innehåller mindre av vitaminer, mineraler, aminosyror och andra näringsämnen.

Vid studierna av läsförmågan var skillnaden stor mellan de som åt bäst och sämst kost. De två tredjedelar med bäst DQI-I löpte 26 % respektive 41 % lägre risk för att misslyckas jämfört med dem som åt den sämre kosten.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ett träningspass i butikerna

april 4, 2008 12:07 by Marcus

Den brittiske hjärnforskaren David Lewis hävdar att du kan bli smal genom att shoppa enligt en ny studie. Lewis som är neuropsykolog vid universitetet i Brighton lät 1000 unga kvinnor ge sig ut på en shoppingrunda med elektroder fästa vid kropp och huvud. Genom att studera de signaler han fick av hjärnverksamheten har forskaren kommit fram till att en runda i butikerna kan vara lika hälsosam som ett svettigt pass på gymmet. Hjärtat stimuleras av spänning och upphetsning under shoppingturen på samma sätt och i likvärdig mängd som vid ett träningspass. Nervcellerna arbetar på högvarv vid upphetsning och kraftfulla endorfiner släpps ut i blodet.

Det hela får dock tas med en nypa salt då det endast är signaler, hjärnaktiviteter och hormonnivåer som studeras. Det går inte att jämföra den muskelaktivitet du upplever vid ett träningspass. Visserligen kanske samma sorts ämnen frigörs vilka gör att kroppen mår bra och reagerar på ett liknande sätt, men kondition och muskelträningen bör du nog fortfarande passera gymmet emellanåt för att uppleva.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Meditation - för kropp och själ

april 3, 2008 13:40 by Marcus

Meditation framkallar ett unikt fysiologiskt tillstånd, där man upprätthåller en hög sinnesnärvaro och funktion i vissa delar av hjärnan, samtidigt som den framkallar en djup vila och avspänning. Det handlar alltså inte bara om vanlig vila utan om en aktiv avslappning. Många använder sig idag av meditation som ett mycket effektivt och modernt sätt att uppnå ett slags mental nollställning. Ett medvetet tillstånd av frid, som ger dem ny energi och hjälper dem att hålla sig i toppform när de behöver det. Det har frångått stämpeln som något endast religiösa sektmedlemmar sysslar med till en aktivitet för de med koll. Sedan 1992 då forskare gjorde undersökningar på Dalai Lamas studenter och munkar och fann de många av positiva processer som sker i hjärnan med meditation. Det finns många anledningar att börja meditera, allt från ett starkare immunförsvar till en minskad risk för blodproppar. Framförallt är det en avstressande aktivitet som endast tar 10-30 minuter om dagen. När du efter lite träning lärt dig tekniken är det ett genialt verktyg för både kropp och själ.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Stress - farligt för kroppen

mars 26, 2008 14:20 by Marcus

Negativ stress är något som de flesta av oss påverkar våra kroppar och framförallt sinnen på ett dåligt sätt. På sikt kan det även leda till ett antal allvarligare sjukdomar. Det som händer i kroppen är det samma oavsett anledningen till stress, blodtryck och hjärtfrekvensen ökar precis som halten stresshormoner. Stressen får blodet att bli tjockare och reagera som att det förbereder sig för en blodförlust. Kortisol och noradrenalin utsöndras för att öka energinivån i kroppen. Alla dessa effekter påverkar kroppen negativt om den utsätts för stress under längre tid. Riskerna för exempelvis bukfetma, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar ökar avsevärt liksom att immunförsvaret påverkas negativt.

Det finns många olika metoder för att påverka hur stressad du känner dig och blir i olika situationer. Sömn och avslappning är de viktigaste ingredienserna i en sund stressfri vardag. Det sänker blodtrycket, minskar halten stresshormon och stärker immunförsvaret. Se till att din arbetsplats är så stressfri som möjligt och tala för ett ledarskap som minskar stress och hets. Likaså kan stressträning hjälpa dig att hantera stressen på ett bättre sätt för mycket är i slutändan psykologiskt och dina egna tankar som styr stressen.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Undvik syntetiskt fett

mars 25, 2008 13:31 by Marcus

Fett och fetter har alltid varit ett hett ämne att diskutera och många varningar har du stött på i många olika sammanhang. Nu för tiden ska man inte bara äta fettsnål mat utan det handlar mer om vilken typ av fett som vi ska äta. Är det verkligen så farligt som vissa rapporter vill påvisa?

Nya rapporter, teorier och varningar dyker ständigt upp och de senaste varningarna påstår att det är det syntetiska fettet ska var det som påverkar vår hälsa mest. Syntetiskt fett är ett konstgjort fett som inte lämpar sig för vår organism, som försvagar immunförsvaret och höjer halten av det onyttiga kolesterolet i blodet. Det syntetiska fettet ska enligt amerikanska forskare vara långt mycket värre än det mättade fettsyror som hittills har varit den största boven. Förutom att det ökar halten dåligt kolesterol (LDL) och minskar halten av det bra (HDL) ska det även göra det svårare för cellerna att ta upp viktiga näringsämnen. Det är svårt att undvika det syntetiska fettet eftersom det inte behöver varudeklareras likt mättade fettsyror. Använd mer olivolja, använd varor som deklarerar syntetiskt fett och ät helt enkelt mindre fett så får du i dig mindre mängd syntetiskt fett.


Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5