Frukt och grönsaker påverkar förmågan att prestera. En studie
publicerad i Journal of School Health gjordes av forskare vid University of
Alberta, Kanada som visade att 5 000 skolbarn mellan 10-11 år stärkte sin
läsförmåga med hjälp av mer grönsaker och frukt. De som samtidigt åt tomma
kalorier och mättat fett blev negativt påverkade i sin inlärningsförmåga.
Forskarna räknade fram DQI-I, ett Diet Quality Index-International, som ett mått på kostens kvalitet. Desto näringsrikare måltiden är i
förhållande till bland annat fetthalt desto nyttigare är den enligt DQI-I. En
välsammansatt frukost med frukt, bär, kostfiber, kött och gryn får högre
kvalitetspoäng än en måltid med högre nivå mättat fett men innehåller mindre av
vitaminer, mineraler, aminosyror och andra näringsämnen.
Vid studierna av läsförmågan var skillnaden stor mellan de
som åt bäst och sämst kost. De två tredjedelar med bäst DQI-I löpte 26 %
respektive 41 % lägre risk för att misslyckas jämfört med dem som åt den sämre
kosten.
Bli den första att värdera denna post
- Currently 0/5 Stars.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5