Växtmästaren
- om det som ger livet njutning

kost

Alla poster taggade som kost

Kosten påverkar inlärningsförmågan

april 7, 2008 08:58 by Marcus

Frukt och grönsaker påverkar förmågan att prestera. En studie publicerad i Journal of School Health gjordes av forskare vid University of Alberta, Kanada som visade att 5 000 skolbarn mellan 10-11 år stärkte sin läsförmåga med hjälp av mer grönsaker och frukt. De som samtidigt åt tomma kalorier och mättat fett blev negativt påverkade i sin inlärningsförmåga.

Forskarna räknade fram DQI-I, ett Diet Quality Index-International, som ett mått på kostens kvalitet. Desto näringsrikare måltiden är i förhållande till bland annat fetthalt desto nyttigare är den enligt DQI-I. En välsammansatt frukost med frukt, bär, kostfiber, kött och gryn får högre kvalitetspoäng än en måltid med högre nivå mättat fett men innehåller mindre av vitaminer, mineraler, aminosyror och andra näringsämnen.

Vid studierna av läsförmågan var skillnaden stor mellan de som åt bäst och sämst kost. De två tredjedelar med bäst DQI-I löpte 26 % respektive 41 % lägre risk för att misslyckas jämfört med dem som åt den sämre kosten.


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Undvik syntetiskt fett

mars 25, 2008 13:31 by Marcus

Fett och fetter har alltid varit ett hett ämne att diskutera och många varningar har du stött på i många olika sammanhang. Nu för tiden ska man inte bara äta fettsnål mat utan det handlar mer om vilken typ av fett som vi ska äta. Är det verkligen så farligt som vissa rapporter vill påvisa?

Nya rapporter, teorier och varningar dyker ständigt upp och de senaste varningarna påstår att det är det syntetiska fettet ska var det som påverkar vår hälsa mest. Syntetiskt fett är ett konstgjort fett som inte lämpar sig för vår organism, som försvagar immunförsvaret och höjer halten av det onyttiga kolesterolet i blodet. Det syntetiska fettet ska enligt amerikanska forskare vara långt mycket värre än det mättade fettsyror som hittills har varit den största boven. Förutom att det ökar halten dåligt kolesterol (LDL) och minskar halten av det bra (HDL) ska det även göra det svårare för cellerna att ta upp viktiga näringsämnen. Det är svårt att undvika det syntetiska fettet eftersom det inte behöver varudeklareras likt mättade fettsyror. Använd mer olivolja, använd varor som deklarerar syntetiskt fett och ät helt enkelt mindre fett så får du i dig mindre mängd syntetiskt fett.


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5